Seoul,Korea -First Episode

11:24 PM

Pada ari rabu yang lalu..kami bertolak dari ipoh ke lcct dengan menggunakan bas star shuttle yang bernombor plat pendaftaran negeri perak pada pukul 130 pm ( maap nombor plat kenderaan tersebut tak bole di review di sini ye......) perjalanan dengan menggunakan bas tersebut mengabil masa kira2 5 jam..kerana kami tiba di lcct tepat pada pukul 6 petang waktu malaysia.

Sesampainya kami di sana kami bernasib baik kerana kaunter daftar masuk telah di buka awal.....lalu..kami tela mengontek kami punya partner in crime iaitu Pn madihah dan suaminya Encik faidzal...rupanya2 mereka telah lama berada di situ...jadi kami pun beriringan menuju ke kaunter daftar masuk bersama2 dengan hati yang girang seperti kanak2 yang mendapat cekelat bon-bon...wa osem sekali rasanya time tu..

Setelah settle mengcekin kan bagasi...kami duduk2 berehat sambil becerita tentang pengalaman2 setelah bergelar pengantin....hinggalah ke balai berlepas....oh ya lupa pulak nak bgtau flight kami telah berlepas pada pukul 11 mlm waktu malaysia...dan di jangka samapai pada pukul 6 waktu korea utara eh selatan..untuk makluman anda di luar sana..waktu korea ni sejam awal ye....peh laju siut.. untuk harga tiket tu korang layari la laman web airasia untuk grab harga yg bes untuk g korea ni ye...arganya I. Allah tak la mahal sangat tapi maksure rajin2 la g website airasia..

Ok2....dahh pukul 6 dah...kitorang pun da sampai ke korea...then tiba la masa untuk masuk ke korea..bila sampai kat imigresen korea tu koranG jangan la terkejut lak...sbb nanti korang tgk ramai orang bratur..biasa laaa..awal pagi banyak kapal terbang dari negara luar sampai..so sbb tu la orang ramai...kepada yang rabun n tertinggal spek mata...jangan risau.. imigresen korea ada sedia kan spek..tapi untuk power 60k,30k n 90k kot...lebih dari tu mintak la tolong kawan isikan... haa lagi satu kat arrival kad tu tulis la nama hotel yang bakal anda duduk..kalau tak free2 je kena maki dengan pegawai imigresen kat situ..ele eksyen betoi!....betol..kalau tak caya try la..

Pada yang pakai spek tu nanti make sure bukak spek tu time imigresen tu nak tangkap gambar kalau tak nanti dia soh bukak dengan pecakapan yang kasar oke! take off...take off....ingat spek tu mcm kapal terbang ke bole take off....budi bahasa budaya kita ok!

Lepas da lepas imigresen tu nanti anda bole la mengambil bagasi andi (puan nida yg tegur sbb tu wa uba jadi andi hoke!)  di carosel yang di tetapkan...

So pas semua urusan diplomatik selesai...moh la kite menuju ke kaunter information kat airport tu....lu orang try la pusing2 kat kaunter tu cari map subway kat laci belah atas...haha... lu orang semua kena tipu...mana ada laci kat situ der...lu orang kena mintak...jangan malu..diorang kasi free je...ingat mintak lebih ok..map tu sangat beguna sirius gua tak tipu kali ni...bukan apa..kalau guna subway murah siket..modal tak sampai rm 30 kalau nak g hotel area seoul ni kalau nak di compare guna teksi or ulat2 teksi..harga dekat rm300 tu der...lagi pun bole kata semua tempat ka seoul ni connected dengan subway...duit lebih tu bole buat bli sneakers beb kat GS25 Mart ( ni mcm 7-e jugak) baru 1000won takkan tu pun nak kedek kot...nyum2...haaa 1000 won tu sama dengan rm3 beb...lebih dari tu lu convert la sendiri.....

beb! beb! haaa lu yang tengah baca tu..wa nak mintak perhatian siket nih...sini wa jot down siket apa yang do n dont,,

DO!!
- if korang g time winter bawak baju sejuk yang kalis air..bukan apa nanti mana tau kalau2 hujan kat mana lu nak beteduh? haaa pandai pun mestila kat hotel kan...no i mean time nak jalan la..tapi kalau korang rajin nak bawak payung..lu orang rajin2 la jenguk kat GS25 or mana2 mart time nak beli cekelat sneakers tadi.ada je jual payung kat situ,oke. (ala bini gua ni sibuk jela biarla gua nak tulis panjang2 tadi sibuk nak soh wa tulis..ni bila wa dah tulis cakap panjang lak dah haissss)

-each team members (pergh gua speaking tu beb!) mesti tau baca map subway walaupun dia takda bakground askar ok...sbb ini perlu bila korang  terpisah n perlu balik ke hotel sorang2 lain la kalau nak cari pacar kat sana.

-bawak la bag pack , bukan apa senang nanti nak panjat2 tangga..tinggi woooh wa cakap lu...tak semua exit subway ada eskelator (betul ke ni eja) nanti nak kena pikul lak...

Don't!!
-jgn lupa nama hotel sebab every detail must be fill in before sampai imigresen..tak da hotel ko takkan leh masuk korea...okee. n ingat alamat hotel serta no fon hotel tu sekali...

ok2...semua..gua dah nak tido dah ni..next riview mebi gua akan tulis atau bini gua jeng2 @ puan nida lak kot yang akan tulis..tapi kalau dia yang paksa nampak gayanya gua la yang kena tulis jugak..sayang bini kot...ok next mebi kitorang akan cerita lak pasal kehidupan seorang perantau yang tinggal di hotel kat seoul tu pun kalau riview ni dapat sambutan kalau tak maybi wa simpan sorang2 dalam hati haha...salam hormat dari gua.bai

ni la map subway yang gua cakap tu..
gua dgn bini gua tgh tunggu turn kat immigresen..

gua tgh carik jalan shortcut ke hotel..

pose ni bini gua paksa...tp gua dgn cool ikot jek...