Seoul, Korea-3rd Episode

11:09 AM

  Hello semua...kali ni brader nak cerita pasal 1st day brader dekat seoul pulak dengan isteri,kawan2 N mackcik brader...adik semua nak dengar tak?tak nak sudah...kami telah tiba di 2nd pencil hostel yang macam brader cerita pada enteri yang lepas tepat pada pukul 1030 am waktu korea..dengan berbekalkan bagasi2 kami yang mengandungi tin2 kari ayam,lala dan juga bubur nasi...serta tidak di lupai 1 pek cekelat mentos berperisa buah2 buahan..untuk memberi tenaga pada kami berlima..

 ketibaan kami telah di sambut oleh cik cherry...pembantu kepada en Dj..namun pada awalnya kami telah mengalami sedikit ke konfiusan untuk membuka pintu hostel berkenaan  kerana ianya amat canggih serta sukar untuk di jumpai di negara kami yang kami cintai..ianya kelihatan seperti keypad talifon bimbit..ah osemnya..tetapi malangnya tiada siapa diantara kami telah terfikir untuk mengambil gambar keypad tersebut kerana amat teruja dengan kecanggihan alat tersebut....namun kami gabungkan kepintaran kami untuk membuka pintu tersebut walau pun kami tidak menyanyikan mentera sepertinya dinyanyikan oleh chip penyamun seperti di dalam movie Seniman Agung P.Ramlee yang bertajuk Ali baba bujang lapuk..


  selepas berjaya membuka pintu hostel tersebut kami telah menyerahkan baucer serta confirmation email mengenai hostel kami kepada cik cherry...kemudian baru lah keluar en.DJ menyambut ketibaan kami berlima...hoyeh..hoyeh..hoyeh..lagak seperti cerita kartun cina pulak rasanya hati kami ketika itu setelah mendapat tempat tinggal...selepas itu  kami telah di berikan kod sebagai kunci pintu kami..ini merupakan 1 berita gembira  kerana kami tidak perlu menyanyikan lagu seperti di dlam cerita P.Ramlee untuk membuka pintu gua..tapi awas jika anda terlupa kod tersebut maka anda pula yang akan menyanyi di hadapan pintu office hostel tersebut...(maaf ni adalah imiginasi penulis)...just mintak aje yang lain..

  selepas kami berjaya mebuka pintu masing2 maka bermula lah aktiviti mengisi perut masing2 di ikuti oleh majlis bertukar2 bahan makanan..oh ya, ingin di ingatkan disini bahawa anda tidaklah perlu untuk membawa dapur gas kecil atau electric semasa di korea ini kerana microwave serta benda2 yang segera banyak serta mudah untuk di dapati di sini...hanya perlu sediakan duit won sahaja...ingat anda bukanya bercamping di taman negara ok...

 Setelah menyettle kan hal perut masing2..kami semua telah pergi keluar berjimba bersama2 dan berlangkah beriringan menuju ke tempat2 menarik di sekitar korea ini....Alhamdulilah walaupun cuaca mendung namun burung2 tidak malu untuk bekicau kicauan...keadaanya amat tenang di sini di tambah pula dengan suhunya lebih kurang 5 deg...

 tempat pertama yang kami tujui ialah pekan itaewon..ianya merupakan bandar metropolitan yang banayk menjual sobeneir2 serta makanan halal yang amat di cari2 oleh pelancong dari negara Asean terutamanya dari Malaysia serta Indonesia..di sini juga terdapat pelbagai pakaian kulit yang di buat dari kulit haiwan seperti buaya, ular dan belut untuk di beli jika berminat....

*Gambar pemandangan di Itaewon..kalau musim bunga lagi asyoookk

    Kat pekan itawon tu jugak tempat transit untuk naik bas ke namsan tower @ namsan park ianya ada beberapa cara...tapi cara ini adalah amat mudah dari berjalan kaki daripada anda mendaki bukit..di samping itu juga kita dapat melihat permandangan di sekitar bandar seoul...




    Perjalanan untuk ke Bandar Itaewon mengambil masa..ohh maaf tak ingat..tapi dari stesyen hongik univ, anda boleh la mengambil train line 6..apabila sampai di sana..anda boleh la menunggu bas bernombor 03 dihadapan Hamilton Hotel (kena seberang jalan hoke!) dan berwarna kuning untuk ke Namsan park @ Namsan Seoul Tower dengan bayaran sebanyak 950 won (dulu 800 won..ni harga time 2010)....namun pada kali ini company bas telah melakukan sedikit perubahan terhadap warna bas tersebut..iaitu dengan menambah warna hijau pada bas2 mereka..mungkin ini sebagai tanda mereka cintakan alam sekitar...tapi jangan risau nombor pada bas tersebut tidak akan berubah masih 03 atau 003 dan jangan sesekali menaiki bas yang bernombor lain atau bewarna lain..kerana penulis tidak akan bertanggungjawab jika bas itu membawa anda ke destinasi lain... Anda jangan risau walau dimana pun bas ini berenti harganya tetap sama iaitu 950 won.. Jika anda takut harga tambang untuk ke Nasman Park ini berubah adalah dinasihat kan supaya anda bertanya kepada drebar bas tersebut...jika driver bas tersebut menjawab "nine pitty..nine pitty " bermaksud bukan lah dia meminta belas kasihan dari anda tetapi dia memaksudkan "nine fifty" ok....mean 950 lah tu.

*Ni la bas yang dikatakan tadi.walau apa pun bentuk naik no 3 ok

 Sesampainya di Namsan Park..kami umpama kanak2 sekolah yang begitu girang pabila melihat van milo percuma datang ke sekolah...tidak syak lagi..sebaik sahaja menjejakkan kasut  di atas jalan Namsan Park..masing telah bersiap siaga meng'on' kan kamera masing2..namun aku hanya berharap pada kamera yang di bawa oleh Pn Nida, my partner in crime Pn Dya dan suaminya En Ejal serta makcik ku..untuk menjadikan aku sebagai model mereka...sungguh diva rasanya ketika itu..

 Perjalanan kami menuju ke Namsan Seoul yang beberapa meter dari bus stop telah terhenti beberapa ketika kerana masing2 teruja dengan kehenseman model mereka ini kecantikan alam sekitar. Namun kami tetap meneruskan perjalanan kami dengan keazaman yang tinggi..tapi awas..perjalanan kami di selang selikan dengan dogwalk kerana ramai diantara orang2 seoul ini membawa anjing mereka yang comel lote itu bersenam sekali di Namsan park ini walaupun kadang2 anjing2 mereka ini tersasar dari laluan mereka..

*Muka gembira pas sampai ke puncak

    Akhirnya, setelah menempuh pelbagai halangan dan rintangan akhirnya kami sampai jua ke Namsan Seoul Tower..benarlah kata orang tua2 dahulu...berakit-rakit ke hulu berenang2 ketepian, besakit-sakit dahulu besenang2 kemudian..namun kami tidak lah pula menggunakan rakit atau pun perlu berenang2 untuk naik ke Seoul Tower ini. Sesampainya di sana...kami telah mengambil beberapa shot gambar untuk dijadikan kenangan dan sebagai tatapan orang2 di kampung nanti apabila pulang ke desa kelak..

  Bagi anda yang berminat untuk mengunci cinta mati anda kepada pasangan masing2..adalah dinasihatkan supaya membawa lebihan padlock untuk di abadikan disini...anda boleh abadikan cinta anda dan pasangan masing2 bersama ratusan padlock2 yang lain tanpa mengira saiz, jenama dan bentuk.

 Ok cukup lah cerita mengenai padlock@mangga @ pedal ayam..selepas penat berposing gambar dengan pad lock kami telah mengadakan satu mesyuarat tergempar. Mensyuarat tersebut telah di pengerusikan oleh puan Nida dan saya selaku setiausaha agung mesyuarat tersebut....setelah itu kami sebulat suara mengambil keputusan untuk menaiki Seoul Tower serta memasuki muzium teddy bear yang terletak dibawah basement Tower tersebut..

 Adalah di syorkan untuk anda memlilih untuk melawat kedua-duanya kerana harga tiket yang di jual adalah murah berbanding jika anda membelinya 1-1....untok info haga bagi kedua2 tempat tersebut ialah 14K won. Selepas wang dalam bentuk dominasi won telah selamat di berikan kepada cashier kaunter tiket tersebut. kami bergegas menuju ke Teddy bear muzium..di sana anda perlu memasuki Teddy Bear 1 dahulu sebelum memasuki teddy Bear 2..adalah melakukan pekara sia2 jika anda memasuki Teddu bear 2 dahulu kerana apabila anda men'scan' tiket anda, pagar tersebut tidak akan tebuka walaupun setahun anda berada di situ..oleh itu adalah di cadangkan anda mencari Teddy Bear muzium 1 dahulu sebelum anda menyerbu teddy Bear Muzium 2 yang terletak di lokasi yang berhampiran jugak.

*Tiket berharga RM 14k  Won
* Bergambar dengan rakan yang baru di kenali
    Selepas puas anda  melawati muzium tesebut. Anda boleh la menuju ke Seoul Tower. Sepanjang perjalanan ke atas anda akan dihiburkan dengan singa laut  sebuah filim pendek. kemudian Taddddddddda! tu maksudnya dah sampai. Di atas sana anda boleh la melihat pemandangan di sekitar seoul. namun pada hari tersebut hanya kabus yang kelihatan..adalah di khabarkan jika anda bernasib baik..anda boleh melihat negara jepun juga..setelah penat berpusing2 di atas sana kami pun  turun ke bawah..sepanjang pejalanan turun kami telah di hiburkan oleh dolpin pula  dengan movie yang sama tapi lain siket.

* Acting seperti lanun selepas menbayar 100 Won
 Jika anda ingin pulang ke pengkalan anda kembali..anda perlulah menunggu bas di tempat yang sama tadi. Jika anda menpunyai stamina yang kuat seperti Hulk Hogan anda boleh la berhenti di Nam Dae Mun market untuk membeli sobeneir2 kepada sanak saudara pa bila pulang ke Negara anda kelak kereana destinasi itu yang akan di tujui oleh bas 03 dengan kadar bayaran yang sama iaitu 950 Won

* On da way balik

 Namun kami tidak menpunyai stamina yang cukup kuat seperti Hulk hogan mahupun Shrek untuk meneruskan pejalanan ke Nam Dae Mun market..lantas kami telah berhenti di Itaewon semula untuk mengambil train dan pulang dengan kejayaan selepas seharian menetang raksaksa yang menganggu penduduk bumi...

 Sepanjang perjalanan pulang.kami telah berhenti seketika di GS25 untuk membeli cekelat sneakers dan nasi segera untuk di makan bersama kari lala dan ayam yang kami bawa bersama..di kedai tersebut kami di kejutkan dengan uncle di kedai tersebut yang boleh memberi salam dan bertakbir kepada kami....

 Itu lah sedikit sebanyak catatan untuk 1st day kami di korea..sedikit kata2 hikmat untuk hari ini "mirror..mirror.. on the wall, who is the prettiest in the world?".....tq n bai.

You Might Also Like

2 Nota Cinta

ShareThis

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images